Pages

onsdag den 26. oktober 2011

Outrage+Brainstorm: RELIGION

Hvor er det dog trættende
Igen at få tæsket trosbekendelsen i hovedet
Medførende flashback til konfirmationsforberedelser jeg aldrig fuldførte

Hvor er det dog tungt
at lytte til disse latterlige mosebøger

Og hvor er det dog absurd
At vi bruger time, efter time
På at forstå
En fantasiverden
der ikke engang prædiker noget ny viden

Hvor er det dog åndssvagt
At så mange mennesker
Har så mange håbefulde vrangforestillinger
Om efterlivet og den såkaldte forkyndelse

Og hvor er det sørgeligt
At enhver saglig ambitiøs student
Skal trækkes med på deres lort

__________

På en måde kan jeg ikke lade være med at tænke, at det sgu lidt underminerer respekten til studerende at disse langt ude bibelske fortællinger er obligatoriske at lytte til og at blive oplyst om. Jeg tager min skole seriøst, men til tider kan jeg overhovedet ikke tage dette fag seriøst. Uddybning følger senere.

I det mindste lærer vi da om styrke-kapaciteten desillusioner kan have hos folk.
Jeg tror, at hos mange kan tro være en forsvarsmekanisme, en overlevelsesstrategi, på lige fod med andre strategier i psykoanalysen
Tænk over det.
Tro kan give en mening med livet, hvis du selv har svært ved at se den.
Tro kan give dig en tryghedskilde hvis du ikke har en
Tro kan på den måde 'fylde et tomrum' i dig
Give dig et tilflugtssted for samfundets mørke sider
Afhjælpe din ensomhed

Har et barn være involveret i noget der går imod dets egen samvittighed? Er dets forældre skuffede? Er det selv skuffet? Lever det ikke op til skolens krav?
Religion giver en bedre samvittighed.  Alle tilgives af gud. Andre værdier findes.
Religion gør det lettere for dig at leve med dig selv. Bedre selvværd.
Overlevelsesstrategi. (Daniel Stern Psykopatologi) Forsvarsmekanisme (Psykoanalyse)
__________________


Der er forskellige måder at tackle og forholde sig til religion på. De flere tager ikke stilling, og er ligeglade. Men mange går "atheist vejen", opfatter religioner igennem logiske briller, og påpeger de huller de kan finde. De 'håner' religionen, prøver at komme med det budskab at religionen er åndssvag, og burde afskaffes.

Dette nytter intet, og efter min mening viser det blot at man ingen forståelse har for religion.

I hvert fald kristendommen skal netop ikke forstås som noget logisk/konkret. Den skal forstås som en abstrakt tro på noget større. En tro der tager afsæt i nogle ældgamle og latterlige bibelske dokumenter, fra dengang hvor folk prøvede at konkretisere troen. Sådan er den ikke skruet sammen i dag. Selvom jeg kender mange der er troende, kender jeg ingen der tager biblen bogstaveligt. Bogen blev skrevet på et tidspunkt hvor over 95% folk i mellemøsten gik i sandaler.

Jeg mener at religion også har positive sider. Religion giver mange folk drivskraft i deres liv. Mange ville ikke kunne fungere uden. I vores samfund som efterlader mange mennesker på bunden, giver det dem håb og livslyst.
Kristendommen prædikerer også om "næstekærlighed" som egentlig bare er et fancy ord for medmenneskelighed, hvilket vores samfund i høj grad lider afsavn af.  Så det er positivt. Ofte fremstår kristne mennesker kærlige overfor mig.

Det er fulstændig surrealistisk at tænke på, hvor mange korstoge, og hekseafbrændinger, og generelt mennesker der er døde gennem historien, på grund af en tro, som vi har i vores hjerne. En idé om at der eksisterer noget vi ikke kan se, men som er mere værd end os. Hele dette show, alle disse bønner der bliver spildt timevis på om dagen, er i vores hjerne. I gamle dage kørte de kristne meget på den almene borgers frygt til 'skærsilden'. Man turde ikke andet end at tro, fordi at alle troede, og ingen vidste andet. Intet kunne modbevises.

I hjernen sidder et center, som gør at du føler dig bevidst, altså, føler at du lever. Er bevidst om at du lever. Jeg er ikke den store hjernekirurg, men det er blandt andet på grund af dette, at folk kan være  i live, dvs deres kredsløb og hjerte fungerer, men stadigt være døde, altså hjernedøde. Ingen hjerneaktivitet. Dette center fungerer ikke efter at du er død. Dvs. at du ikke oplever at du er levende. Du drømmer ikke. Du keder dig ikke. Du kan ikke tænke noget. Du oplever intet, for du sanser intet. Dermed er døden altså meget harmløs. Du vil aldrig vide hvad du går glip af, for du eksisterer ikke. Derfor behøver du ikke være bange for at dø. Men selvfølgelig kan du bevare din vilje til at opleve hvad livet har at byde på.
Idéen om at man bliver til en ånd der stadigt kan bruge sin hjerne, dvs tænke og være bevidst, finder jeg langt ude.

Min måde at tackle religion, er ved at respektere at den er der, og at folk tror på noget andet end mig, men tilgængæld forventer jeg også at blive ladt u-involveret i en hvis grad.
Det er et frit valg om man vil være religiøs. Religion gør mig ikke noget, så længe jeg ikke bliver pålagt noget fra den. Som f.eks et års undervisning i faget, eller en kirkeskat. Kirke og stat bør efter min mening adskilles.

Men man skal ikke glemme, at religion også er en så stor del af vores hverdag og verden. Så det er mindst ligeså relevant at vide noget om religioner, som de fleste andre fag i skolen. Men man burde bare implementere det i samfundsfag i stedet. Tage det op på et højere samfundsmæssigt plan, finde problemstillinger at tackle, diskutere sekularitet, og opridse kendetegn og dybder i religioner, så den almene student kan få kendskab til hvad det er for et kodeks over 200 millioner muslimer lever efter. Det er dybt relevant.

Jeg er sgu ligeglad med hvem der skrev 4. evangelie, hvad apostlen paulus rendte rundt og lavede, eller hvad gud præcis skabte den 5 dag. Give me a break!

Det samme gælder forresten oldtidskundskab. Tanken med faget er fin nok; at lære den græske mytologi at kende, fordi den lægger til grund for meget af vores kultur i dag. Men at sidde og bruge 50-100 timer fra 30 elever, på at læse en bog om  hvad nogle 3000 år gamle mennesker der angriber en fiktiv by med hjælp fra fiktive guder håner hinanden med.. Jeg finder det ikke ligefrem behjælpeligt når jeg skal ud på arbejdsmarkedet. Afstanden er blevet for stor. Et effektiviserende 'cut to the case' bør finde sted i vores uddannelsessystem snart.

MBP



Ingen kommentarer:

Send en kommentar